وبلاگ علمی و تفریحی
جدیدترین نرم افزار ها , مطالب و مقاله های مهندسی
تبلیغات
درباره ما


حامد هاشمی ٍ با سلام این وبلاگ جهت ارتقاء دانش فنی مهندسی ایجاد شده است مطالب و مسائل متفرقه صرفآ جهت کاهش یکنواختی وبلاگ است هر مطلبی که فکر کردید در شآن این وبلاگ نیست گزارش دهید هر مطلبی که فکر میکنید به قوم یا قبیله ای بی احترامی شده گزارش دهید هر مطلبی که برخلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران است گزارش دهید با تشکر
ایمیل : hamedhashemiii@yahoo.com
نویسندگان
ساعت
اطلاعات

اهداف آموزشی و نهادهای مركزی و اقدامات آموزشی



اهداف آموزشی

هدف سیستم آموزش عالی فراهم سازی آموزش عالی برای افراد بر اساس متد آموزشی مدرن، معرفی نیازهای مردم و كشور در زمینه های كار آموزی و آموزش، تحقیقات علمی وخدمات مشاوره می باشد .

نهادهای مركزی

كلیه دانشكاههای مدارس آموزش عالی وابسته به شورای آموزش عالی هستند كه بر اساس قانون شماره 2547مصوبه ششم نوامبر سال 1981،تأسیس شده است .شورای مذكور،گروه حقوقی عمومی خود مختاری است با قدرت و مسئولیت اداره فعالیت های همه مؤسسات آموزش عالی .موارد زیر نیز جزء شورا به حساب می آیند ؛ هیأت عالی نظارت ، مركز گزینش و جایگزینی دانش آموز و سایر قسمت های مربوط به طراحی ، تحقیق ، توسعه ، ارزیابی بودجه ، سرمایه گذاری و هماهنگی .

طبق آمار بدست آمده در سال تحصیلی2002، 54 دانشگاه با 396 دانشكده،فعالیت دارند كه همگی زیر نظر شورای عالی آموزش می باشند.طبق آمار بدست آمده در سال تحصیلی92- 1991تعداد كل دانش آموزان 682029 نفر و تعداد معلمان 34469 نفر بوده است كه از این تعداد 4775 نفر استاد دانشگاه 2433 نفر مدرس و 3822 نفر دستیار مدرس بودند. تعداد افراد با سایر عناوین 23999 نفر بوده است .

اقدامات آموزشی

از جمله مهمترین اقدامات آموزشی مراكز آموزش عالی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- بهره مندی 2 /1149 دانشجو از امكانات 114 خوابگاه در مناطق مختلف كشور

2- افزایش اعتبارات آموزشی برای 149961دانشجو

3- تخصیص اعتبارات كمكی به 47600 دانشجوی دیگر

4- تامین مخارج غذایی 134000 دانشجو

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

پذیرش تحصیلی



 

برای‌ ورود به‌ دانشگاهها و مراكز اموزش‌ عالی‌ كشور تركیه‌ دارا بودن‌ مدرك‌ دیپلم‌ دبیرستان‌ و گذراندن‌ ازمون‌ سراسری‌ (كنكور) الزامی‌ است‌. ازمون‌ سراسری‌ (كنكور) برای‌ متقاضیان‌ خارجی‌ و محلی‌ متفاوت‌ است‌ كه‌ به‌ زبانهای‌ تركی‌ و انگلیسی‌ برای‌ خارجیها و به‌ زبان‌ تركی‌ برای‌ محلی‌ ها برگزار می‌ شود. دروس‌ امتحانی‌ شامل‌ ریاضی‌ ، فیزیك‌ ، شیمی‌ ، معلومات‌ عمومی‌ و هوش‌ می‌ باشد. پذیرش‌ دانشجویان‌ در دانشگاهها بر اساس‌ رتبه‌ كسب‌ نموده‌ در ازمون‌ سراسری‌ (كنكور) می‌ باشد. دانشجویان از طریق یك امتحان در مرحله ای كه هر سال یك بار توسط مركز گزینش و جایگزینی دانشجو با نظارت شورای آموزش عالی برگزار می شود ، وارد دانشگاه می شوند .سالی یكبار امتحان ویژه ای نیز توسط سازمان مذكور برای دانشجویان خارجی برگزار می شود.از آنجا كه برگه های امتحان به هر دو زبان انگلیسی و تركی می باشند، داشتن اطلاعات در مورد زبان تركی ضروری است. افرادی كه امتحان را پشت سر می گذرند و تنها دانش اندكی در مورد زبان تركی دارند ، توصیه می شود مدتی از یك سال را به مرخصی برای آموزش زبان تركی اختصاص دهند .دوره های زبان تركی برای خارجیان توسط مركز آموزش زبان تركی دانشگاه آنكارا (TO MER) ارائه می شود .دوره های زبان تركی در دانشگاههای استانبول و ازمیر نیز برقرار می باشد.طبق آمار بدست آمده در سال تحصیلی 92-1991، 14548 دانشجوی خارجی در دانشگاهها فعالیت دارند كه تعداد 7000 نفر از آنها از جمهوریهای ترك نشین بوده اند .به طور كلی می توان گفت كه ورود به دانشگاه به‌صورت متمركز و براساس امتحان ورود دانش‌جو (كنكور) است.كسانی‌كه نمره خوب گرفته‌اند (حداقل 120) صلاحیت ورود به برنامه‌‌های 4ساله كارشناسی را دارند, كسانی‌كه نمره بین 105 تا 119 گرفته باشند می‌‌توانند به برنامه‌‌های آموزش دو ساله (فوق دیپلم یا كاردانی) وارد شوند. از جمله مدارك مورد نیاز جهت ورود به تحصیلات دانشگاهی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- مدرك دیپلم متوسطه (LISE DIPLOMASI)

2- موفقیت در امتحان ورودی

از سال 1999 سیستم امتحان ورودی براساس امتحان یك مرحله‌ای (امتحان انتخاب دانش‌جو) كه شامل 2 امتحان است. یكی امتحان توانایی لغوی و دیگر توانائی‌های كمیتی در ماه مه در سراسر كشور در یك جلسه واحد و زمان واحد برگزار می گردد.گفتنی است كه آزمون فوق بر علوم طبیعی, ریاضی, علوم اجتماعی و زبان خارجی و معدل مقطع متوسطه مشتمل می گردد.

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

پذیرش دانشجویان خارجی



 

دانش‌آموزانی كه مایلند دوره كارشناسی خود را در تركیه بگذرانند می‌‌باید اولا دوره آموزش متوسطه را دریك دبیرستان مشابه دبیرستان تركیه گذرانده باشند. ثانیا می‌‌باید امتحان ورودی مخصوص دانش‌آموزان خارجی را كه شامل دو امتحان است بگذراند. اولین امتحان, مهارت‌‌های تحصیلی پایه كه منطق ذهنی را ارزیابی‌می‌كند. سوالات حداقل وابستگی به زبان را دارند ولی توضیحات به تركی و انگلیسی داده می‌شود. دومین امتحان تست تسلط بر زبان تركی است كه درك نوشتاری دانش‌آموز در زبان تركی را می‌‌سنجد. معمولا” در ژوئن برگزار می‌‌شود. دانش‌جویان خارجی كه مایلند تحصیلات خود را در مراحل بعد از كارشناسی دنبال كنندمی باید مستقیما” درخواست خود را به دانشگاه‌‌‌ها بفرستند.

قواعد ورود: ملیت‌‌های خارجی باید ویزای دانشجوئی وپاسپورت معتبر داشته باشند.

زبان مورد نیاز:كلاس‌‌های زبان برای كسانی كه تركی صحبت نمی‌‌كنندبرقرارمی‌باشد.دربعضی از دانشگاه‌‌های تركیه كلاس‌‌‌ها به زبان انگلیسی, فرانسه یا آلمانی تدریس می‌‌شوند.

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

مراكز آموزشی خارج از كشور



 

تعداد 31 سازمان آموزشی خارج از كشور وجود دارد كه 18 مورد از آنها به مشاوره های آموزشی و 18 مورد نیز به رایزنی آموزشی می پردازند كه همه آنها به شهروندان خارج از كشور خدمات عرضه می كنند. در حدود 2539677 نفر در بیرون از تركیه زندگی می كنند و تعداد كودكانی كه به مدرسه می روند 677153 نفر است .در این راستا، برای آموزش زبان تركی فرهنگ ترك و معنویات ترك، 1236 معلم از تركیه به خدمت گرفته شده و 2677 معلم به خارج اعزام شده اند.

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

سیستم نمره دهی



 

سیستم های نمره دهی در مقطع آموزش عالی متفاوت می باشد. برخی دانشگاهها از سیستم نمره دهی 4-1 ؛ 5-1 ؛ 10-1 و برخی ها از 10-1 استفاده می كنند . امتیازات هر نفر از 100-50 به شرح ذیل رده بندی می گردد:

100-85 خیلی خوب

84-65 خوب

64-50 متوسط

50 قبولی

49- 0 مردود

بالاترین نمره : 100

پایین ترین نمره : 50

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

آمار تحصیلی



 

نرخ ثبت نام ناخالص آموزشی

پیش دبستانی : 6%

اولین سطح : 105%

دومین سطح : 56%

سومین سطح : 2/18%

توسعه آموزشی

گسنرش آموزش عالی در تركیه ، برای بقا در جهان مدرن امروزی ، از لحاظ كمی و كیفی مهمترین و ابتدایی ترین هدف می باشد كه طرحها و برنامه های اجراشده همگی گویای این امر می باشند.

در واقع از زمان تاسیس دولت تركیه تاكنون پیشرفت های مهمی از نظر كمی و كیفی در حوزه آموزش عالی بدست آمده است كه این روند پیشرفت از سال1933 و یا انتقال مدرسة دار الفنون ، دانشگاه استانبول شروع شده، به منته درجه خود طی سالهای اخیر رسیده است به نحوی كه در سال 2000 تعداد دانشگاهها به 71 واحد بالغ می گردد كه 18 واحد آن بطور خصوصی اداره می شوند.

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

پژوهش و تحقیقات



 

تاریخچه

متعاقب بنیان گذاری جمهوریت، مراكز و سازمان های تحقیقاتی به سرعت و با رویكرد افزایش محصولات كشاورزی و بالا بردن انگیزه برای توسعه ، تأسیس شدند.

تصمیمات مؤثر در پیشرفت بوسیله دولت اخذ و تكمیل می شدند و در نتیجه بسیاری از پیش گامانی كه در ارتباط با تحقیقات علمی فنی كار می كردند همچنان بوسیله دولت حمایت می شوند .

در دهة1980، مطالعات تحقیق و توسعه كه درسازمان های دولتی به صورت غیر مستقیم به موضوعات علمی و فنی مربوط می شدند، بوسیله واحدهای تحت نظارت هیأت مدیره كل حمایت می شدند ، در بعضی از سازمان ها ، هیأت های تحقیق تحت نظر وزیر مربوطه جهت طرح ریزی و مدیریت تحقیق و توسعه كار تأسیس می شدند .در سازمان های فاقد هر گونه بخش تحقیقاتی ، قسمتهای مسئول كنترل كیفیت این وظایف را بر عهده داشتند .در سالهای اخیر ، بخش خصوصی تركیه به سمت تحقق بخشیدن به مفهوم تحقیق روی آورده و در نتیجه آن واحد های تحقیق و توسعه در بسیاری از سرمایه گذاریهای بخش خصوصی تكمیل شد .برای تضمین هماهنگی وارتباط بین مؤسسات تحقیقاتی مربوطه به دانشگاهها ، شورای عالی علم و فن در چهارم اكتبر سال 1983 تشكیل شد .

نهادهای مركزی

در تركیه اكثر تحقیقات توسط مؤسسات آموزش عالی ارائه می شود. تحقیقات آموزشی توسط مجمع آموزش عالی و مركزسنجش دانشجو انجام می شود.تحقیقات روی آموزش پیش دانشگاهی(پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه )توسط وزارت آموزش عالی انجام می شود. مبنای این تحقیقات دو دسته اصلی آموزش عمومی و آموزش حرفه ای و تكنیكی است و برای هر كدام از این دو، بخشهای مجزای در وزارت وجود دارد . تحقیقات علمی در تركیه عمدتآ توسط دانشگاهها انجام می شود .به هر حال، سازمان ها و مؤسسات تحقیقاتی مستقل از قبیل سازمان انرژی تركیه TAEK ، انستیتوی تحقیقات فنی ( TUB TAK ) و سازمان عالی فرهنگ، زبان و تاریخ آتاترك به فعالیت در این زمینه می پردازند.

همة قسمتها و شعبات دانشگاهها با انجام تحقیقات در ارتباط هستند و 100 انیستیتوی تحقیقاتی در زمینه های بهداشت، انرژی اتمی، انرژی خورشیدی ، علم دریایی ، اكولوژی ، پزشكی ، زیست پزشكی، مهندسی ، تحقیق و جلوگیری از حوادث ، هنرهای زیبا ، سینما تلویزیون تشكیل شده است .

علاوه بر این آیین نامه صندوق تحقیق شورای عالی تحقیقات در بیستم ماه می سال 1984 برای حمایت از پروژه های تحقیقاتی شامل آن درسطح بعد از فارغ التحصیلی تشكیل شد.دانشگاهها كه شناخته شده ترین منابع در زمینه تحقیقات علمی هستند ، كارهایشان را با كمك از طرف بودجه كل ، TUBI TAK، بخش های دولتی و خصوصی ، صندوق های دانشگاهی و حمایت های خارجی به انجام می رسانند.

در چهار چوب 34 موافقت نامه موجود ، دانشگاههای تركیه كه نزدیك به 100 توافق دیگر نیز با دانشگاههای خارجی داشته اند ، مطالعات علمی ـ تحقیعاتی مختلقی در پروژه های مشترك با WHO , NATO ، سازمان انرژی اتمی ، یونسكو و سایر سازمان های بین المللی بر عهده گرفته اند .

یك بررسی انجام شده بین سالهای 1970 و 1972 ، توسط سازمان برنامه ریزی دولتی به روی تحقیق در دانشگاهها نشان دارد كه در 9 دانشگاه موجود 2387 مطالعه تحقیقاتی در 376 رشته علمی بر عهده گرفته شده بود .تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد كه 758 دانشمند در بین سالهای1981 ، 1971 به مطالعات تحقیقاتی مبادرت نموده اند .انیستیتوی تحقیقات علمی و فنی تركیه در 17 جولای سال 1963 به منظور توسعه ، حمایت و سازماندهی تحقیقات اساسی و عمل تشكیل شد .

این انیستیتو سرویسهای اطلاعتی را عرضه كرده ، كارهای علمی را معرفی و هماهنگ می كنند .

همچنین تسهیلات آموزش ـ تحقیقاتی را ارائه می نماید .این مؤسسه از طریق اعطای بورس به دانشجویان مستعد حمایت مالی از عناصر انسانی را در پیشرفت علمی توسعه داده است .سازمان انرژی اتمی تركیه مسؤولیت استفاده از انرژی اتمی برای اهداف صلح آمیز را بر عهده دارد .

این طرح ها درجهت برنامه های توسعه منافع كشور ، تعیین و پیشنهاد سیاست هاو اصول زیر بنایی شروع مطالعات علمی ، فنی و مدیریتی همراه با حمایت های مورد نیاز و هماهنگی كاری می باشد .

مؤسسه عالی فرهنگ ، زبان و تاریخ آتاترك در سال 1983 با هدف هدایت متخصص و علاقمند به سمت تحقیق در زمینه های فرهنگ ، زیان و تاریخ تشكیل شد .این مؤسسه از مركز تحقیقات آتاترك ، انجمن زبان تركی، انجمن تاریخ ترك و مركز فرهنگ آتاترك تركیب یافته است .هدف مؤسسه از تحقیقات علمی بسط مفاهیم آتاترك ، اصول و اصلاحات و فرهنگ ترك ، تاریخ و زبان می باشد .

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

پژوهشهای آموزشی



 

از جمله مهمترین پژوهشها و تحقیقات آموزشی صورت گرفته در كشور تركیه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- ارزیابی عملكرد معلمان

2- بهره گیری از آزمایشگاهها برای رشته های علوم تجربی

3- ارزیابی میزان مسئولیت پذیری معلمین حین گذراندن آموزشهای ضمن خدمت

4- بررسی نرخ قبولی دانش آموزان در دوره ها مدارس عالی ناحیه آناتولی

5- ارتباط بین مدارس و خانواده ها

6- تاسیس مراكز آموزش خصوصی

7- تهیه و انتشار كتب درسی

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

اهداف آموزشی



 

هدف تحقیقات كه توسط مجمع آموزش عالی انجام می شود، ارزیابی پیشرفت و تحولات آموزش عالی است.هدف تحقیقات مركزسنجش دانشجو روشهای برگزاری كنكورهای ورودی دانشگاههاست.

پرسنل بخشهای مختلف تحقیقاتی روی سطوح و جنبه های مختلف آموزشی پژوهش می كنند

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

نظام آموزشی دوره عثمانی



نظام آموزشی دوره عثمانی

اصولاً تا قبل از شروع قرن نوزدهم، حكومت عثمانی در قبال آموزش همگانی مردم مسئولیتی را قبول نمی كرد و لذا هیچ سیستم آموزشی متشكل و متمركزی وجود نداشت. آموزش بصورتی بسیار محدود در قالب سه نوع مدرسه ارائه می‏شد:

مدارس ابتدایی خصوصی؛ كه معمولاً پسران در سنین 5 یا 6 سالگی در آن قرآن و تعالیم اسلامی را بصورت مكتب‏خانه ای فرا می گرفتند. این كلاسها ابتدا در مساجد بر پا می گردید و بعدها تدریجاً استقلال یافت. معلمین آنها «خوجا» نام داشتند كه از بین فارغ التحصیلان مدرسه یا افراد با سواد یا افراد پیر و مذهبی كه قرآن خواندن می دانستند، تعیین می گردیدند. بعضی از این مدارس از طریق درآمدهای وقفی اداره می شدند و دولت حمایتی از آنها نمی نمود.

مدارس مذهبی؛ كه با نام «مدرسه» خوانده می شدند، آموزشی فراتر از مدارس ابتدایی را ارائه می نمودند و جنبه علمی و دینی داشتند، علاوه بر تعلیم علوم معقول و منقول، علم طب، فن، صنعت و زبانهای تركی، عربی و فارسی در آنها تدریس می‏شد. فارغ التحصیلان این مدارس پس از طی مراحلی میتوانستند به مقام استادی (مدرس) رسیده و یا در امر قضاوت وارد شده و قاضی (مفتی یا كادی) شوند. در دوره عثمانی، افرادی كه تحت آموزش این مدارس قرار می گرفتند، طبقه «ممتاز علمی» را در جامعه تشكیل می دادند. این مدارس تا اواسط قرن هفدهم میلادی از استقلال عمل و نفوذ ویژه‏ای بهره‏مند بودند، اما پس از این تاریخ، به تدریج پایگاه و نفوذ اجتماعی خود را از دست دادند.

مدارس حكومتی (سلطنتی): این مدارس به تربیت دولتمردان و نظامیان می پرداختند و از سطح آموزشی بهتری برخوردار بودند. با اعلام حكومت مشروطه اول، این مدارس تعطیل شدند.

افراد ثروتمند معلمین سرخانه استخدام نمودند. در این دوره برای آموزش عمومی تقاضای زیادی وجود نداشت و حكومت عثمانی نیز ضرورتی بر این امر احساس نمی نمود، آموزش تنها خاص پسران بود و به دختران اجازه تحصیل داده نمی شد.در طی قرن نوزدهم مدارس سنتی تحت حمایت مؤسسات مذهبی، از آنجا كه نتوانستند به تناسب تحولات هم عصر خود، تعالیم لازم را ارائه نمایند، به تدریج رو به ضعف و زوال نهادند، و به موازات آن سیستم آموزشی غیردینی با رویكردی بسوی غرب در جامعه عثمانی ـ ابتدا در حوزه نظامی ـ رو به رشد و توسعه نهاد. دانشكده پزشكی (1827 م)، دانشكده افسری (1834 م) و مدرسه صنایع (1858 م) تأسیس گردید. در سال 1869 میلادی نیز قانونی وضع شد كه براساس آن ضمن اجباری شدن آموزش ابتدایی، در غالب محلات مدارس ابتدایی (مكتب) و در نقاط مختلف سیكل اول تحصیلات متوسطه (رشدیه) و همچنین دبیرستان و هنرستان (معروف به مكتب صنایع) دائر گردید.

در این دوره وزارت فرهنگ نیز تأسیس شد و علاوه بر آن سازمانهایی مانند جمعیت علمیه، مجلس كبیر معارف، انجمن دانش، جمعیت تدریسیه اسلامیه نیز جهت پیشرفت فرهنگ بر پا می‏شد.

بدین ترتیب اولین دورة اصلاحات آموزشی بخصوص در اواسط قرن نوزدهم، تحولی را در نظام كهن بوجود آورد. دوره دوم این اصلاحات در طی دوران مشروطه دوم، به خصوص در فاصله زمانی بین سال 1908 م و سالهای جنگ استقلال در تركیه، بطرزی متفاوت از دورة اول اتفاق افتاد.

در این دوره بجای توجه به مسائل كمی، تلاش گردید كه كیفیت آموزشی نیز مورد تجدیدنظر قرار گیرد و به جنبه‏های اجتماعی و اقتصادی بیش از مذهب توجه شد. مدارس فنی و حرفه‏ای متعددی به پیروی از ارزشها، نیازها و خواسته‏های جامعه تأسیس گردیدند.در همین زمان تصفیه زبان تركی از واژه‏های غیرتركی و توجه به احساسات ملی نیز آغاز شد كه بعدها در حكومت جمهوری دنبال گردید.

در این دوره علاوه بر زبان تركی، زبانهای خارجی فرانسه، فارسی و عربی نیز تدریس می‏شد.

در دوره حكومت عثمانی كلیه مدارس ازطرف مقامات مدارس سلطنتی،مقامات قصرسلطنتی ـ وزارت فرهنگ ـ اداره ریاست كل روحانیت اهل تسنن، معروف به باب مسیحیت ـ تشكیلات خصوصی جامعه ترك ـ تشكیلات جماعت اقلیت و تشكیلات كشیشهای خارجی اداره می‏شدند.

نظام آموزشی دوره جمهوری تا حال حاضر

به موجب نخستین قانون اساسی جمهوری تركیه در سال 1924 م كلیه مراكز و موسسات آموزشی تحت كنترل و نظارت متمركز وزارت آموزش قرار گرفته، و آموزش مقدماتی نیز برای همگان بطور رسمی اجباری و رایگان اعلام شد. مدارس مذهبی نیز تعطیل و جایگزین شده و از حیطه مدیریت مذهبی خارج گردیدند. قوانین بعدی، امكان تأسیس مدارس تخصصی از سوی برخی وزارتخانه‏ها را میسر نمود.

مدارس خصوصی نیز، به تعداد محدود، و تحت نظارت كامل وزارت آموزش دائر گردیدند. در همان سال، سازماندهی مراحل آموزشی تغییر یافت و سیستم 5 ـ3 ـ3 مقرر شد. دوره مدرسه ابتدایی از6 سال به 5 سال تقلیل یافته و «لیسه» فرانسه بطور رسمی بصورت مدلی بر آموزش متوسطه در نظر گرفته شد كه به دو دوره سه ساله تقسیم می‏شد. تصفیه زبان تركی نیز با قاطعیت بیشتری دنبال گردیدند.

از دیگر اقدامات این دوره موارد ذیل را می توان برشمرد:

1- در دبیرستانها به تدریس زبان انگلیسی اهمیت داده شد.

2- كلیه مدارس از دبستان تا دانشگاه مختلط گردید، بااینحال دبیرستانهای دخترانه و پسرانه جداگانه هم وجود داشت.در دانشگاهها استادان خارجی بیشتری استخدام شدند.

3- در سراسر تركیه كلاسهای اكابر شبانه و عصرانه جهت آموزش حروف جدید تركی، حرف صنعتی و زبانهای خارجی دائر گردید.

4- جهت ایجاد ارتباط لازم میان اولیاء و دانش آموزان با مدارس، اتحادیه‏هایی تشكیل شد.

5- در سال 1931م حزب جمهوریخواه خلق، تنها در شهرها مراكزی را به نام «خانه مردم» جهت آموزش اصول كمالیسم تأسیس نمود. فعالیت این خانه ها در زمینه های زبان و ادبیات، هنرهای زیبا، هنرهای نمایشی، ورزش، تعاون اجتماعی، تشكیل كلاسها و دوره‏های آموزشی، كتابخانه و انتشارات بود. هر كس اعم از اعضاء حزب با غیر از اعضاء می توانست از تسهیلات این خانه‏ها بهره‏مند گردد. بعدها مراكز نیز با عنوان «اتاقهای مردم» در شهرها و روستاهای كوچكتر سازماندهی شد.

در سال 1950م ، 478 خانه مردم و حدود 4325 اتاق مردم در سراسر تركیه وجودداشت كه به عنوان مراكز اجتماعی، بطور عمده در زمینه توسعه فرهنگی، آموزشی و تفریحی فعالیت می‏كردند

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:نظام آموزشی دوره عثمانی,     

سیاستهای آموزشی



 

آموزش از جمله مهم‌ترین فاکتورهای آینده ساز اشخاص وجوامع است. همان‌گونه که به قرن 21 نزدیک می‌‌شویم آموزش بیشتر نمایان می‌‌شود. امروزه سطح پیشرفت براساس این معیار سنجیده می‌‌شود که تا چه حد جامعه با اقتصاد جهانی در هم آمیخته و تا چه میزان دارای مشخصات جامعه اطلاعاتی است. به دلیل پیشرفت‌‌های وسیع در ارتباطات و فن‌آوری حمل و نقل، دنیا کوچک وکوچکتر شده و در نتیجه اشخاص، جوامع و کشور‌‌ها خواهی نخواهی در ارتباط مستقیم وتعامل با یکدیگر قرار دارند.

در این بین فن‌آوری‌‌های اطلاعات تأثیری مستقیم و اساسی بر روش زندگی افراد درسراسر دنیا دارند. اشخاص می‌‌بایست مجهز به دانش ‌و مهارت‌‌های روز شوند تا بتوانند با جامعه‌ای که به‌صورت فرایند‌های پیچیده‌تر می‌‌شود هماهنگ باشند.

درعوض، این موضوع نیازمند به استفاده اشخاص به آموزش تا حد امکان و با کیفیت بالاست.

آموزش سیستمی باز و پویا و در ارتباطی تنگاتنگ با محیط است و فقط تا زمانی موفق است که بتواند با تغییرات وفق پیدا کند. امروزه تمامی ملل دنیا بدون شک قبول دارند که برای پیشرفت، صنعتی شدن، مردم سالار بودن امنیت حال و آینده، نیازمند آموزشی با کیفیت بالا هستیم. سطح پیشرفت کشور امروزه براساس پیشرفت انسانی و به علاوه روش‌‌های سنتی سنجیده می‌‌شود.برای چنین ارزیابی‌معیار‌های جدیدی مانند تعداد افراد با سواد، منابع اختصاص داده شده به کودکان وسهم دانش، مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. تمامی ناظرین بدون شک موافقند که قرن بیست و یکم عصر اطلاعات است. امروزه دانش‌‌‌ها روز به روز به سرعت از رده خارج می‌‌شوند به از این روی دانشی که امروزه تولید می‌‌شود ابعادی ورای دانش‌دیروز بوجود می‌‌آورد.پیشرفت‌‌های فن‌آوری ارتباطات،کانال‌‌های ارتباطی سنتی را ابتدایی جلوه می‌‌دهد. افراد درتمام جامع،دانش‌آموزان و اولیاء سیاست‌مداران وخدمت‌گزاران جامعه،کارمندان و رهبران اتحادیه‌‌‌ها همگی ناگزیرند دانش‌جدید را که با تغییر شرایط پیش می‌‌آید به‌سرعت فراگیرند.

بدون شک، آموزش در این تغییر شکل با عظیم ترین مبارزه روبروست. سیستم آموزشی موظف است به شرایط جدید که بوسیله تغییرات اقتصادی فن و ساختاری ایجاد شده عکس العمل نشان دهد و در عین حال در جریان تغییر، نیز شرکت کند. در مباحثه مربوط به طرح نیروی کار برای جامعه اطلاعاتی، این محرز است که عصر جدید نیازمند فن‌آوری مردمی است که:

الف) توانایی وفاق با پیشرفت‌‌های تکنولوژی وتغییراتی که چنین پیشرفت‌‌هایی را ایجاد می‌‌کند را داشته با شند.

ب) توانایی این را داشته باشند که خودرا در رابطه با فن‌آوری پیشرفته به روز کنند واین کار را با آشنایی با کامپیوتر باید شروع کنند

ج) معلوماتی عمیق از مطالب کاری خود داشته باشند

د)توانایی ارتباط بیانی و نوشتاری در حداقل یک زیان خارجی داشته باشند.

ر) از مهارت‌‌های لازم برای کار کردن در شرایط بین رشته ای برخوردار باشند.

دراین موقعیت همگی شاهدیم که اهمیت آموزش همان‌طور که به قرن بیست ویکم نزدیک می‌‌شویم روز به روز افزایش می‌‌یابد و این به دلیل فن‌آوری‌‌های جدید و آهنگ سریع رشد است. در این بین، کاربرد آموزش نیز تغییر کرده و صرفاً در جهت با سواد کردن مردم گسترش یافته تا افرادی را پرورش دهد که از سطح بالایی از آگاهی برخوردار بوده و، قادرند از علم و فن‌آوری استفاده کنند. امروزه، آموزش دیگر تحت مطلقه یک گروه اجتماعی نیست موضوع سن وگروه سنی هم درکار نیست.

همان‌طور که زمان به پیش می‌‌رود، آموزش بخش‌‌های وسیع‌تری از جمعیت و دوره‌‌های طولانی‌تری از زندگی افراد را در برمی‌گیرد. به این‌گونه آموزش می‌‌باید به‌عنوان فرایندی که درهمه بهتر و بهتر می‌‌شود نگاه کرد. دیگر آموزش فقط، تلاشی برای آماده کردن جوانان برای زندگی نیست.

درعوض،روشی اززندگی شده که شخص مجبوراست همیشه درحال آموختن بی‌پایان باشد.

همان‌گونه که جامعه درطول زمان پیشرفت می‌‌کند،برای افرادش مقاطع طولانی‌تری از آموزش پایه را فراهم می‌‌کند. درکشور ترکیه که قدم‌‌های مؤثری برای صنعتی شدن، آزادی و مردم سالاری برداشته شده، سؤال دربارة این‌که جریان آموزش اولیه از چه نوع باید باشد،تا بتواند جوانان را به گونه ‌ای پرورش دهد که پیشرفت‌‌های کنونی را درک کنند و هم‌چنین مسائل و راه حل‌‌های آن‌‌‌ها را و درعین حال ارزش‌‌های فرهنگی را حفظ نمایند. همین‌طور تلاش برای گسترش آموزش پیش دبستانی و بهبود کیفیت آموزش از طریق انتقال به آموزش اجباری هشت ساله به همان اندازه مهم است. جنبة مهم دیگر از روی‌کرد کنونی آموزش توجه به این حقیقت است که محیط کلاس و مدرسه با مشخصات و احتیاجات محیطی که مدرسه در آن وجود دارد شکل می‌‌گیرد. به عبارت دیگر محیط کلاس و مدرسه مانند یک اکوسیستم در نظر گرفته می‌‌شود.

روی‌کرد کنونی به آموزش به‌عنوان پایه، تعامل بین شاگردان، معلمین، کارگزاران، خانواده محیط و جامعه را در نظر می‌‌گیرد. آموزش مؤثر شامل رهبری، مدیریتی قوی، برقراری انضباطی قابل درک و پذیرفته شده بوسیله همه، توقعات وانتظارات بالا در مورد یادگیری، کنترل دقیق و موشکافانه دانش‌آموزان و پیشرفت آن‌‌ها، مطالب درسی و مواد آموزشی که با شرکت معلمین تهیه شده، شرکت اولیا، اختصاص زمان برای یادگیری آکادمیک، شرکت جامعه و شاخص‌‌های آموزش که در دسترس جامعه میباشد.

هدف این است که آموزش جزئی جدانشدنی ازجامعه باشد و آموزش را با کادری که با این رویکرد تربیت شد‌ه‌اند به انجام رسانیم و به این‌گونه ازتعامل بین کلاس،مدرسه و محیطی که درآن وجود دارد اطمینان حاصل کنیم. به طور کلی تر می توان گفت که سیاست‌‌های کلی و جزئی آموزش ملی ازطریق برنامه‌‌های دولت درچهار چوب نظرات و عقاید آتاتورک درخصوص آموزش و به واسطه قانون اساسی جمهوری ترکیه و قوانین حاکم بر آموزش و پرورش تعیین و اجرا می‌‌ گردد.به عبارت دیگر افکار و عقاید و اصول و اصلاحات آتاتورک سازندة سیاست آموزش ملی ترکیه و اصول اولیه آموزشی کشور است.

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

ساختارآموزشی



 

به موجب قانون اصول آموزش ملی شماره1739، سیستم آموزش ملی تركیه شامل دو قسمت اساسی به نام آموزش رسمی و آموزش غیر رسمی است.

آموزش رسمی

آموزش رسمی به معنای سیستم مدرسه ای است. سیستم مدرسه ای آموزش ملی تركیه شامل چهار سطح ذیل است:

1ـ آموزش پیش دبستانی

2ـ آموزش ابتدایی

3ـ آموزش متوسطه

4ـ آموزش عالی

آموزش غیر رسمی

آموزش غیر رسمی،سیستم آموزش و پرورشی را پوشش می‌‌دهد كه موقعیت‌‌های شغلی برای شهروندانی فراهم می‌‌كند كه هیچ‌گاه آموزش رسمی نداشته‌اند یا دریكی ازسطوح ازآموزش رسمی هستند یا آموزش رسمی را ر‌‌ها كرد‌ه اند.

به طور كلی می توان ساختار نظام آموزشی كشور تركیه را در قالب ذیل خلاصه نمود:

آموزش پایه

طول برنامه به سال : 8 سال

سطح سن از : 6 تا 14 سال

آموزش متوسطه

طول برنامه به سال : 4 سال

سطح سن از : 14 تا 18 سال

متوسطه عمومی

طول برنامه به سال : 3سال

سطح سن از : 14 تا 17سال

متوسطه فنی

طول برنامه به سال : 4 سال

سطح سن از : 14 تا 18سال

متوسطه حرفه‌ای

طول برنامه به سال : 3 سال

سطح سن از : 14 تا 17 سال

وضعیت فعلی آموزش طی سال تحصیلی 2000 – 1999

سطوح آموزشی

تعداد مدارس

تعداد دانش آموزان

تعداد معلمان

پیش دبستانی

9882

251596

15696

ابتدایی

43324

10053127

324924

متوسطه

6168

2444407

143469

متوسطه عمومی

2663

1506379

70249

متوسطه فنی و حرفه ای

3505

938028

73220

كلیه آموزشهای رسمی

59374

12749130

484089

آموزش غیر رسمی

6531

2978799

48506

جمع كل

65905

15727929

532595

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

نهادهای آموزشی



 

در مقطع پیش دبستانی 9 هزار مربی و معلم در 5 هزار باب مركز پیش دبستانی به تربیت 150 هزار دانش آموز مشغول هستند. اما در مقاطع دبستان تا پایان دبیرستان تا سال 1997میلادی یعنی پیش از تغییر نظام آموزشی تركیه از سیستم آموزشی 11 ساله (3+3+5= دبیرستان + راهنمایی+ دبستان) به سیستم (3+8= دبیرستان + ابتدایی) وضعیت بدینصورت بوده است كه 7 میلیون دانش آموز ابتدائی در بیش از 50 هزار دبستان، 3 میلیون دانش آموز راهنمایی در 9 هزار مدرسه و 2 میلیون دانش آموز متوسطه در 5 هزار دبیرستان به تحصیل مشغول بوده‏اند.

همچنین در یكهزار باب مدرسه فنی و حرفه‏ای دورة راهنمایی حدود 500 هزار دانش آموز و در بیش از 2500 باب، مدرسه فنی و حرفه‏ای دورة متوسطه حدود یك میلیون دانش آموز به تحصیل اشتغال داشته‏اند. لازم به ذكر است بنا بر آمار مندرج در مطبوعات تركیه هر ساله 5/1 میلیون نفر به جمع دانش آموزان این كشور افزوده می‏شود، بطوریكه باید برای این عده 12250 باب مدرسه جدید آماده شود، از اینرو به علت افزایش جمعیت و نبودن مدرسه، مسئولان ناچار شده‏اند در 10333 مدرسه سیستم آموزش دو نوبتی را به اجرا درآورند.

نهادهای آموزش مذهبی

آموزش مذهبی در تركیه در سه رده دانشكده الهیات، مدارس قرآنی و مدارس مربوط به آموزش طلاب و وعاظ (مدارس امام خطیب) ارائه می گردد.

همه این مدارس از دهه 50 به بعد گسترش یافته‏اند. در حال حاضر مجموعة گروههای الهیات در 18 دانشگاه تركیه ایجاد شده است. در مجموع 4925 مدرسه قرآنی وجود دارد كه دارای 5295 مدرس، 176892 طلبه و 52028 دانش آموز در كلاسهای شبانه هستند. شمار كودكانی كه در دوره‏های تابستانی این مدارس درس می خوانند به 443،326،1 نفر می‏رسد. حقوق و مزایای مدرسین با دولت و تأمین سایر هزینه ها با خودمدارس است. مدارس امام خطیب نیز تا پیش از اجباری شدن 8 سال آموزش ابتدائی شامل بیش از 500 باب مدرسه آموزش دینی دوره راهنمایی با 300 هزار دانش‌آموز و بیش از 400 مدرسه آموزش دینی دوره متوسطه با 200 هزار دانش‌آموز بوده‌اند. لازم به توضیح است در این مدارس علاوه بر دروس مدارس عمومی، دروس عربی، قرآن، مسائل و احكام مذهبی تدریس می گردد.

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

هزینه های آموزشی



 

طبق آمار بدست آمده طی سال 1994، هزینه های آموزشی كشور تركیه بنا به تولید ناخالص ملی بر2/3 درصد معادل123563619000000 لیر بالغ می گردد.

هزینه های عمومی بر اساس سطوح مختلف آموزشی

پیش دبستانی : 0/2%

اولین سطح : 0/43%

دومین سطح : 0/22%

سومین سطح : 7/34%

هزینه‌‌های آموزش ابتدایی

هزینه فعلی كلی در آموزش در این شاخص به وزارت آموزش ملی اختصاص دارد. علاوه بر آن هزینه‌‌های آموزش پیش دبستانی تحت مدارس آموزش ابتدایی در كنار هزینه‌‌های آموزش ابتدایی تحت مدارس متوسطه در هزینه‌‌های آموزش ابتدایی لحاظ نشده است.بنابراین سهم آموزش ابتدایی در هزینه‌‌های كنونی عمومی آموزش تا سال 1997 بر8/71 درصد بالغ می گردید. گفتنی است كه این میزان تا سال1990 به 6 /78 رسیده و بعد از آن دائما كاهش یافت تا به رقم 8/71 درصد در سال 1997 رسید.

سهم آموزش ابتدایی در هزینه‌‌های كنونی آموزش عمومی

در حالیكه سهم سرانهGNP ختصاص یافته به آموزش ابتدایی 7/1 درصد درسال1990 بود، این رقم در سال‌‌های بعد افزایش یافت تا به1/2 درصد درسال1992 رسید. بعد از آن سهم آموزش ابتدایی در سرانه GNP كاهش یافت تا به 4/1 درصد در سال1997 رسید. نسبت هزینه سرانه دانش‌آموزی درآموزش ابتدایی بهGNP سرانه طی سالهای 1990 تا 1992 افزایش یافته و به 12 درصد رسید. اما بعدها تا6 /9 درصد در سال 1997 كاهش یافت.

شهریه تحصیلی دانشگاهی

شهریه های دانشجویان داخلی

حداقل : 15000 لیر تركیه

حداكثر : 114000000 لیر تركیه

شهریه های دانشجویان خارجی

حداقل : 5500000 لیر تركیه

حداكثر : 16500000 لیر تركیه

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

قوانین آموزشی



 

نكات برجسته،وظایف دولت درخصوص حوزه آموزش در اصول10ـ24ـ42ـ62ـ130ـ131ـ132 قانون اساسی جمهوری تركیه به شرح ذیل لحاظ گردیده است:

اصل 42ـ هیچكس از حق آموزش وپرورش محروم نخواهد شد، میزان حق آموزش به وسیله قانون مشخص و معین خواهد شد. آموزش و پرورش در راستای اصول و اصلاحات آتاتورك، براساس دانش‌روز و روش‌‌های آموزشی، تحت نظارت و كنترل دولت انجام خواهد شد. مؤسسات آموزش و پرورش كه مخالف این اصول باشند تأسیس نخواهد شد.

آزادی آموزش وپرورش شخص را از وفاداری به قانون اساسی مبری نمی‌‌كند،چراكه آموزش ابتدایی برای تمامی شهروندان مذكر ومؤنث اجباری است و در مدارس دولتی رایگان می‌‌باشد.

اصول مدیریتی مدارس خصوصی ابتدایی و متوسطه به وسیله قانون تعیین می‌‌شود تابا استاندارد‌های تعیین شده برای مدارس دولتی هماهنگ باشد. دولت بورس و دیگر كمك هزینه‌‌‌ها را برای دانش‌آموزان با استعدادی كه امكانات مالی برای ادامه تحصیل را ندارند فراهم خواهد كرد.

دولت اقدامات لازم برای تعلیم افرادی كه نیازمند آموزش خاص هستند را انجام خواهد داد تا چنین افرادی را به‌صورت عضو مفیدی ازجامعه در آورد.

آموزش، پرورش،تحقیق و مطالعه تنها فعالیت‌‌هایی هستند كه در مؤسسات آموزش و پرورش باید انجام شود. این فعالیت‌‌‌ها به هیچ وجه نباید مختل شود. هیچ زبانی غیر از تركی به‌عنوان زبان مادری به شهروندان تركیه در هیچ مؤسسه آموزش و پرورش تعلیم داده نخواهد شد.

زبآن‌‌های خارجی كه در مؤسسات آموزش و پرورش تعلیم داده می‌‌شوند وقوانینی كه مدارسی این‌چنین باید رعایت كنند راقانون معین می‌‌كند.

سازماندهی دوباره به شكلی اساسی در زمینة آموزش از طریق قانون یك‌پارچه سازی آموزش در سوم مارس 1924 انجام شد. خصوصاً با ساختن تمامی مدارس عضوی دنباله رو از وزارت آموزش ملی این تمامیت در تعلیم محقق شد. اصول این قانون از این قرار است:

اصل 1ـ تمامی مؤسسات آموزشی و پرورشی در تركیه باید تابع وزارت آموزش ملی باشند.

اصل 2ـ تمامی مدارسی كه بوسیله وزارت دادگستری و وزارت تأسیسات یا مؤسسات خصوصی اداره می‌‌شدند، تابع وزارت آموزش ملی شد‌ه اند.

اصل3ـ سهم بودجه مدرسه‌‌های تحت نظارت وزارت دادگستری و مؤسسات خصوصی به بودجه وزارت آموزش ملی منتقل خواهد شد.

اصل 4ـ وزارت آموزش ملی، هئیت علمی الهیات در دانشگاه را به وجود خواهد آورد تا متخصصین مذهبی‌تربیت كنند و مدارس جداگآنه ای برای پرورش كارگزاران كه مسئول امور مذهبی‌به‌عنوان امام و واعظ (سخنران) باشند تربیت خواهد كرد.

اصل 5 ـ از تاریخ تصویب این قانون مدارس متوسطه و دبیرستآن‌‌های ارتش كه تحت نظر وزارت دفاع بود‌ه‌اند و شیرخوارگاه‌‌های تحت نظارت وزارت بهداشت،تابع وزارت آموزش ملی خواهند بود. شكل هم‌كاری اعضا علمی مدارس متوسطه و دبیرستآن‌‌های نظامی تغییر خواهد كرد و بین وزارتخانه‌‌هایی كه این اعضاء متعلق به آن خواهند بود هماهنگی برقرارخواهد شد در حالیكه معلمانی كه عضو ارتش هستند ارتباط خود را تا آن وقت حفظ خواهند كرد.

اصل 6 ـ این قانون از زمان انتشارش لازم الاجرا می‌‌باشد.

اصل 7ـ هیئت دولت مسئولیت اجرای این حكم را بر عهده دارد.

- قانون222آموزش و پرورش ابتدایی كه بر آموزش ابتدایی به عنوان نظامی كامل دلالت دارد. قانون1739آموزش ملی(مصوب سال1973)،كه قانون2842(مصوب18ژوئن1989)وقانون 4306(مصوب 16 اوت 1997)در تبصره آن آمده اند، بر اهداف عام و خاص، اصول پایدار، ساختار كلی ،مؤسسات از هر نوع و در هر سطحی، آموزش كاركنان ، ساختمان و امكانات مدارس ، مواد و تجهیزات آموزشی و وظایف و مسئولیتهای حوزة آموزش و پرورش اشاره دارد.

- قانون 3308 آموزش حرفه ای و كارآموزی (مصوب 5 ژوئن1986 ) در جهت بهبود نظام آموزش فنی و حرفه ای.

- قانون 625 آموزش خصوصی (مصوب6 اوت 1995) درخصوص تأسیس و عملكرد مؤسسات آموزشی خصوصی

- قانون 2916 آموزش كودكان استثنایی (مصوب 1983) و (قانون573 مصوب 1997) ویزه خدمات آموزش استثنایی

- قانون 2547 آموزش عالی ( مصوب نوامبر 1981 ) ویزه اصلاح نظام آموزش عالی

یكی از مشخصه های قابل توجه قانون مذكور این است كه به ادغام مؤسسات آموزش عالی نظیر مدارس تربیت معلم و مؤسسات آموزش عالی منتهی گردید.

- مطابق قانون 4306 ( مصوب 1997 ) ، مدت زمان دورة تحصیل اجباری برای تمام كودكان 6 تا 14 ساله 8 سال است .

قوانین آموزش ابتدایی

از جمله مهمترین قوانین مراكز آموزش ابتدایی تركیه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

قانون شماره 222

قانون آموزش و پرورش ابتدایی شماره 222، آموزش ابتدایی در كشور تركیه را به شیو‌ه ای نظام مند و به هم پیوسته مطرح می‌‌كند. مراكز آموزش ابتدایی، ساختمان وتجهیزات مدارس، منابع مالی، هزینه‌‌‌ها و برنامه ریزی تحصیلی برای مدارس ابتدایی در این قانون مشخص شده است.

قانون شماره 4306

قانون شماره 4306 درتعدیل قانون آموزش پایه شماره 1739

به موجب این قانون با شروع سال تحصیلی98- 1997 دوره آموزش اجباری، هشت سال مداوم خواهد بود. از طریق این قانون (شماره 4306) كار‌های زیر اجباری است:

مؤسسات آموزش ابتدایی شامل هشت سال خواهد بود. این مدارس آموزش مستمر را ارائه خواهند كرد و فارغ التحصیلان این مدارس مدرك دیپلم ابتدایی خواهند گرفت.

ـ اصطلاح مدرسه ابتدایی ومدرسه متوسطه كه به‌صورت جداگانه بوده اند درقوانین شماره 222 و 2739 و 3308 با اصطلاح «مدرسه آموزش ابتدایی» جایگزین خواهد شد.

ـ دانش‌آموزانی كه با موفقیت كلاس‌‌های آمادگی را گذراند‌ه‌اند كه آموزش در بعضی از كلاس‌‌های آن به زبان خارجی است و هم‌چنین دانش‌آموزانی كه حق شركت در این برنامه را در سال تحصیلی 98ـ1997 داشته اند، آموزش اجباری خود را در این مدارس به پایان خواهند رساند.

ـ سیستم آموزش ملی به روشی سازماندهی خواهد شد كه هدایت دانش‌آموزان در راستای علائق و استعداد‌هایشان را به‌عهده بگیرد.

ـ ارائه سرویس‌‌های مشاور‌ه ای،درجهت ارائه اطلاعات اولیه درباره آینده شغلی مدارس آموزش متوسطه به دانش‌آموزان نیمه دوم سال آخر ابتدایی تا به دانش‌آموزان درتصمیم‌گیری صحیح در مورد انتخاب شغل كمك كند.

ـ برای افرادی كه آموزش ابتدایی را تمام كرده و می‌‌خواهند به‌عنوان داوطلب متقاضی تا قبل از دوره كارآموزی تعلیم ببینند، امكانات فراهم خواهد شد. شخص می‌‌باید چهارده ساله باشد و دوره ابتدایی را به پایان رسانده باشد تا بتواند در دوره‌های مهارتی‌شركت كند.

ـ كمك‌‌های اهدایی حوزه آموزش ازمحل مبادلات تجاری جمع آوری خواهد شد تا برای هزینه‌‌های آموزش ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد.

قوانین آموزش حرفه‌ای

از جمله مهمترین قوانین مراكز آموزش حرفه ای می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

قانون شماره 3308

قانون آموزش حرفه‌ای ومهارتی شماره 3308 پنجم ژوئن1986 به منظور فائق آمدن برمسائل مربوط به اشتغال، وسایل و سرمایه درحرفة رسمی و آموزش فنی و حرفه‌ای به مرحله اجرا در آمد.

همزمان با قانون آموزش فنی و حرفه‌ای شماره3308 درخصوص ارزیابی پیشرفت سیستم آموزش فنی و حرفه‌ای هماهنگ با وضعیت كشور تركیه ، ابتكاراتی به‌عنوان اصلاحات ، معرفی شده و سیستمی ایجاد گردید كه در آن دانش‌آموزان می‌‌توانند آموزش حرفه‌ای خود را از طریق هم‌كاری بین مدرسه و صنعت به پایان برسانند. به موجب این قانون، دانش‌آموزان آموزش نظری را دو روز در هفته در مدارس می‌‌گذارنند و آموزش كاربردی را به مدت سه روز در هفته در مؤسسات می‌‌گذارنند. مؤسسات به این‌گونه دانش‌آموزان كه دوره مهارت یابی‌را می‌‌گذرانند حقوق می‌‌پردازندكه معادل سی درصد حداقل حقوق رسمی است. دانش‌آموزان هم‌چنین به وسیله منابع مالی وزارتخانه بیمه هستند.

قوانین آموزش عالی

ازجمله مهمترین قوانین آموزش عالی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- حكم آموزش ملی شماره 1739 مصوب سال 1973

2- حكم آموزش عالی شماره 2547 مصوب سال 1984 ویزه دانشگاه‌‌های خصوصی

3- حكم آموزش ملی شماره 4306 مصوب سال 1997

4- حكم شماره 4702 درخصوص دستیابی‌به برنامه‌‌های آموزش عالی دو ساله بدون امتحان ورودی برای فارغ التحصیلان دبیرستآن‌‌های فنی حرفه‌ای مصوب سال 2001

5- حكم آموزش خصوصی شماره 625 مصوب سال 1995ویزه مؤسسات دانشگاهی خصوصی

6- حكم شماره130 كه به منظور آموزش نیروی كار، تحت سیستم اصول آموزش و پرورش كنونی و برطرف كردن نیاز‌های كشور، به تاسیس دانشگاه‌‌‌ها منجر می گردد.

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

سرمایه گذاری‌ آموزشی



 

دولت مركزی تمام سطوح آموزش عمومی را مورد حمایت خود قرار داده و تمام هزینه های آموزشی را متقبل می شود .دولت های محلی نیز از آموزش ابتدایی و ساخت و نگهداری مدارس حمایت می كنند. در حدود10 درصد كل بودجة كشور به بخش آموزش اختصاص داده می شود.

با برقراری قانون شماره 4306، منابع كشور به كار افتاده و سرمایه گذاری به منظور ساختن فضا‌های آموزشی مورد نیاز آغاز شد.دركنار استفاده از منابع تخصیصی به سرمایه گذاری‌های آموزش ابتدایی در بودجه 1997 تخصیص11تریلیون TL از تنخواه سرعت دهنده به سرمایه گذاری‌های آموزشی تحت قانون شماره 4306نیز مورد استفاده قرار گرفت. بنابراین ظرفیت فیزیكی برنامه‌ریزی شده برای سال 1997 هشتاد درصد افزایش یافت و 12103 كلاس تا آخر همان سال به خدمت در آمد.

نرخ كلاس‌‌های احداثی آموزش ابتدایی طی سالهای1998- 1994

تعداد كلاس‌ها

سال

8230

1994

6282

1995

7279

1996

12620

1997

21620

1998

با درنظرگرفتن جریان سرمایه‌‌‌ها به بودجهMEB ازعایدات، اعانات آموزشی تحت قانون شماره 4306، اولویت به تكمیل سرمایه گذاری‌های در دست ساختمان و اضافه كردن طبقات و كلاس‌‌‌ها و مدارس كنونی داده شده است.هم‌چنین هم‌راه با برنامه‌‌های پرداخت و طرح‌‌های تاسیسات، وجوه به مدیریت‌‌های استانی انتقال یافت. در نتیجه در كنار 21620 كلاسی كه در مدارس ابتدایی تا آخر سال 1998 به خدمت گرفته شد. موقعیت‌‌ خوابگاهی برای38900 دانش‌آموز از طریق 61 مدرسه ابتدایی شبانه‌روزی محلی و 26 مدرسه شبانه‌روزی PIO ایجاد خواهد شد. علاوه بر آن 343 مدرسه ابتدایی از طریق قرارداد با ادارات مركزی وزارتخانه در طول سال 1999 به خدمت گرفته شد.

سرمایه گذاری‌ بخش خصوصی

در كنار مدارس آموزش 8 ساله اجباری كه با بودجه اختصاصی MEB و سازمآن‌‌های استانی در دست تاسیس هستند، 2924 كلاس در سال 1998 از طریق كمك‌‌های مردمی ساخته شد. علاوه برآن 2937 كلاس دیگر از طریق هم‌كاری MEB، سازمآن‌‌های استانی و كمك‌‌های مردمی در حال تاسیس است. هم‌چنین IMKB (بازار بورس استانبول) TOBB (اتحادیه بورس تركیه) و بنگاه خیریه Vehbi koc در حال ساخت 75 مدرسه با ظرفیت كل 43080 دانش‌آموزان هستند.

قراردادی بین IMKB و MEB در پنجم سپتامبر 1998 در رابطه با ساخت 47 مدرسه در 31 استان و 44 ناحیه با ظرفیت كل 29760 دانش‌آموز به امضا رسید. برنامه این است كه 24 مدرسه ابتدایی و 24 مدرسه شبانه‌روزی ساخته شود.گفتنی است كه زمین مورد نیاز برای ساخت این مدارس به IMKB تخصیص داده شده است.

13 مدرسه كه محل آن‌‌‌ها بوسیله مدیر كل استانی آموزش ملی و اعضاء گروه تجار محلی تعیین شده با سرمایه TOBB در حال ساخت است. این مدارس در13 استان به‌صورت شبانه‌روزی با ظرفیت كل 6120 دانش‌آموز در دست ساخت است.

ـ قراردادی بین MEB و گروه KOB با بنگاه خیریه Vehbi koc در 21 آپریل 1998 در رابطه با ساخت 15 مدرسه آموزش ابتدایی به امضا رسید. این مدارس طبق برنامه در سال تحصیلی 2000ـ1999 به خدمت گرفته شد.علاوه بر این تاسیس مدارس ابتدایی در 11 استان و 14 منطقه با ظرفیت كل 2700 دانش‌آموز در راه است.2 مدرسه در 2 استان منطقه آناتولی شرقی، یك مدرسه در آناتولی جنوب شرقی، 1مدرسه در منطقه دریای سیاه، 3 مدرسه در 3 استان آناتولی مركزی و 8 مدرسه در 8 استان منطقه مرمره در حال تاسیس است.

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

فوق لیسانس و دكتری



 

امتحان ورود به مرحله فوق لیسانس (LES) توسط مركز انتخاب و جایگزینی دانشجویان (ÖSYM) ودر ماههای مه و د سامبر برگزار می شود .

امتحان فوق لیسلنس در دو بخش رقمی و برخی استعدادها و توانائیهای فكری داوطلب را می سنجد .

نتایج امتحان LES تا دو سال بعد از تاریخ امتحان مرعیت دارد .

امتحان ورودی فوق لیسانس LES در مراكز ریاست دانشگاههائی كه در دفترچه راهنما ثبت شده است ،برگزار می شود.

در امتحان LES سئوالات چند گزینه ای بصورت مجموعه ای از تستها ارائه شده و نتایج توسط رایانه های مركز انتخاب و جایگزینی دانشجویان ÖSYM مشخص میگردد.

نتایج این اامتحان به آدرس داوطلب ارسال می گردد.

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

شرایط مراجعه برای شركت در امتحان



 

داوطلبینی كه می خواهند در امتحان فوق لیسانس LESشركت كنند ،باید حائز شرائط ذیل باشند (اخرین شرایط در دفترچة راهنمای هر دوره چاپ می گردد.

a-دانشجویانی كه یكسال بعد از تاریخ امتحان) (LES فارغ التحصیل خواهند شد.

b-داوطلبینی كه مرحلة لیسانس را پشت سر گذاشته اند.

c-دانشجویانی كه آموزش در سطح فوق لیسانس را ادامه می دهند .

d-داوطلبینی كه دارای مدرك فوق لیسانس هستند .

e-داوطلبین مرحلة دكتری.

f- داوطلبین دارای مدرك دكتری.

داشتن‌ دیپلم‌ دبیرستان، "كاردانی" ارزشیابی‌ می‌شود.

.2 مدارک Lisans Diplomasi (Bachelor) بعداز دیپلم‌ دبیرستان، "كارشناسی" ارزشیابی‌ می‌شود.

.3 مدارک Yuksek Lisans Diplomasi (Master) از دانشگاه‌هاي‌ گروه‌ یك‌ با شرط‌ داشتن‌ مدرك‌ كارشناسی، "كارشناسي‌ ارشد" ارزشیابی می‌شود.

‌تبصره: مدارك‌ موضوع‌ بند 3 از مراكز آموزش‌ عالی‌ كه‌ نامشان‌ در فهرست‌ دانشگاه‌های‌ گروه‌ یك‌ آورده‌ نشده‌ است‌ با شرط‌ داشتن‌ معدل‌ 3 از 4 به‌ همراه‌ ارایه‌ یك‌ مقاله‌ علمی‌ از رساله‌ دوره‌ كارشناسی‌ ارشد در نشریات‌ معتبر بانمايه بين المللي ، "كارشناسی‌ ارشد" ارزشیابی‌ مي‌شود.

. 4 مدارک Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi با پنج‌ سال‌ تحصیل‌ پیوسته‌ بعد از دیپلم‌ دبیرستان، "كارشناسی‌ ارشد" در دامپزشكی‌ ارزشیابی‌ مي‌شود.

.5 مدارک Doktora (Ph.D.) از داشگاه‌های‌ گروه‌ یك‌ با شرط‌ دارا بودن‌ مدرك‌ كارشناسی ارشد، "دكترا" ارزشیابی‌ می‌شود.

‌تبصره: مدارك‌ موضوع‌ بند 5 از مراكز آموزش‌ عالی‌ كه‌ نامشان‌ در فهرست‌ دانشگاه‌های‌ گروه‌ یك‌ آورده‌ نشده‌ است، به‌ شرط‌ داشتن‌ معدل‌ 3 از 4 همراه‌ با ارایه‌ یك‌ مقاله‌ علمی‌ با از پایان‌ نامه‌ دوره‌ دكترا در نشریات‌ معتبر نمايه شده بین‌المللی‌ غیر محلی)غیر از ایران‌ و كشور محل‌ تحصیل(، "دكترا" ارزشیابی‌ مي‌شود..

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

‌معرفي‌ دانشگاه‌ها و مراكز آموزش‌ عالی‌ تركیه‌



 

‌‌الف) دانشگاه‌ها و مراكز آموزش‌ عالی‌ تركیه، گروه‌ یك‌ (ممتاز)، براي‌ كلیه‌ دوره‌های‌ تحصیلی.

1- Ege Universitesi (Aegean University)

2- Anadolu Universitesi (Anatolia University)

3- Ankara Universitesi (Ankara University)

4- Ataturk Universitesi (Ataturk University)

5- Bogazici Universitesi (Bogazici University)

6- Cukurova Universitesi (Cukurova University)

7- Dokuz Eylul Universitesi (Dokuz Eylul University)

8- Gazi Universitesi (Gazi University Ankara)

9- Hacettepe Universitesi (Hacettepe University)

10- Istanbul Teknik Universitesi (Istanbul Technical University)

11- Istanbul Universitesi (Istanbul University)

12- Marmara Universitesi (Marmara University)

13- Orta Dogu Teknik Universitesi Ankara (Middle East Technical University)

14- Mimar Sinan Universitesi (Mimar Sinan University)

15- Yildiz Teknik Universitesi (Yilidiz Technical University)

16- Bilkent Universitesi (Bilkent University)

17- Karadeniz Teknik Universitesi (Karadeniz University of Technology)

ب) دانشگاه‌ها و مراكز آموزش‌ عالی‌ تركیه، گروه‌ دو (خوب)

كلیه‌ دانشگاه‌ها و مراكز آموزش‌ عالی‌ كه‌ مورد تایید شورای‌ آموزش‌ عالی‌(YÖK) كشور تركیه‌ كه داين فهرست اسامي آنها ذكر نشده، صرفاً‌ تاسطح‌ كارشناسی‌ ارزشیابی می‌شود.

ارزشیابی مقاطع‌ بالاتر این‌ گروه‌ از دانشگاه‌ها براساس‌ تبصره‌های بند 3 و 5 مورد بررسی‌ قرار می‌گیرد.

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

جدول‌ چگونگي‌ ارزشیابي‌ مدارك‌ تحصیلي‌ دانشگاه‌هاي‌ تركیه‌



 

مدارك

شرایط

ارزشیابی

Ön Lisans Diplomasi

2 سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان یا پیش دانشگاهی

كاردانی

Lisans Diplomasi (Bachelor)

4 سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان یا پیش دانشگاهی

كارشناسی

Yuksek Lisans Diplomasi (Master)

1- دوسال تحصيل پس از كارشناسي و در دانشگاههاي گروه يك مدرك 2- دو سال تحصيل پس ازكارشناسی در دانشگاه‌های گروه دو

داشتن معدل 3 از 4 به همراه نشر یك مقاله از رساله در نشرشیات معتبر

كارشناسی ارشد

Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi

5 سال تحصیل پیوسته بعد از دیپلم دبیرستان

كارشناسی ارشد دامپزشكی

Doktora (Ph.D.)

1- سه تا چهار سال تحصيل پس از كارشناسي ارشد در دانشگاههاي گروه يك

2- سه تا چهار سال تحصيل پس ازكارشناسی ارشد در دانشگاه‌های گروه دو

داشتن معدل 3 از 4 به همراه نشر یك مقاله از رساله در نشرشیات معتبر غير محلي با نمايه بين المللي

دكترا

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

آزمون تخصص پزشكی



 

این آزمون هر ساله در دو نوبت در ماههای آوریل وسپتامبر در شهر آنكارا برگزار میشود واز دو قسمت آزمون زبان خارجی وآزمون علمی تشكیل شده است . هدف از آزمون زبان خارجی انتخاب داوطلبین واجد شرایط برای شركت در ازمون علمی است . در آزمون زبان خارجی دانشجو می با یست از 100 امتیاز حدا قل 60 امتیاز كسب كند و گر نه حق ورود به ازمون علمی را نخواهد داشت.آزمون در تاریخی كه از سوی شورای آموزش عالی كشور تركیه از طریق دفترچه راهنمای آزمون tus مشخص میشود ساعت 30/9 صبح برگزارخواهد شد ونتیجه آزمون فردای آنروز ساعت 11 صبح بصورت لیستی در محل برگزاری امتحان دردسترس داوطلبین قرار می گیرد . دانشجو یانی كه حد نصاب قبوتی راكسب كرده اند وارد ازمون علمی خواهند شد كه همان روز راس سا عت 30/13 برگزار خواهد شد .

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

آزمون زبان خارجی



 

آزمون زبان خارجی به دو گروه تقسیم می شود

گروه اول. انگلیسی .فرانسه. آلمانی

گروه دوم.اسپانیولی.ایتالیایی.روسی

آزمون گروه اول بصورت تستی وگروه دوم بصورت تشریحی برگزار می شود و داوطلب میتوا ند یكی از 6 زبان خارجی را جهت آزمون انتخاب كند. درآزمون گروه اول متن ها یی به یكی از زبانهای انگلیسی فرانسه یا آلمانی / بسته به ترجیح دانشجو/ تنظیم شده است كه پرسشهایی در قالب در مطلب بصورت تستی وبه زبان تركی ارایه شده اند .در آزمون گروه دوم متنی متشكل از حدود200 كلمه به یكی از زبانهای اسپانیولی ایتالیایی یا روسی ارائه میشود كه داوطلب باید آنرا به زبان تركی ترجمه كند .

نكته.

قبولی این مرحله تا دو سال اءتبار دارد .چنانكه دانشجویی دراین امتحان حد نصاب قبولی را كسب كند جهت ورود به آزمون علمی تا دوسال از شركت در آزمون زبان معاف می باشد

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

آزمون علمی



 

هدف از آزمون علمی انتخاب دانشجویان واجد شرایط جهت ورود به دوره دستیاری در تخصص های مختلف پزشكی میباشد وبصورت تستی برگزار می شود .

این آزمون حاوی 3 گروه سوال می باشد .

1. تستهای ءلوم پایه پزشكی نوع اول TTBT. 1

2. تستهای ءلوم پایه پزشكی نوع دوم TTBT. 2

3. تستهای كلینیك KTBT

دانشجویان فارغ ا لتحصیل از دانشكده پزشكی به سوا لات TTBT .1 KTBT جواب خوا هند داد و دانشجویان فارغ ا لتحصیل از دیگر دانشكده ها سوا لات TTBT .1 TTBT.2 را جواب خواهند دا د .

TTBT .1

بیوشیمی 20%

میكروبیولوژی 20%

پاتولوژی 20%

فارماكولوژی 20%

آناتومی 10%

فیزیولوژی 6%

جنین شناسی و بافت شناسی 4%

TTBT.2

بیوشیمی 45%

میكروبیولوژی 45%

فیزیولوژی 5%

جنین شناسی وبافت شناسی 5%

KTBT

داخلی 30%

كودكان 30%

جراحی 25%

زنان و مامایی 15%

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

شرایط امتحانات برای دانشجویان خارجی در مقطع لیسانس



 

شرایط و تعهدات اولیه

برای شروع به تحصیل دانشجویان خارجی در تركیه امتحان ویژه ای تحت عنوان YÖS برگزار می گردد كه این امتحان هر ساله توسط مركز ÖSYM در تاریخهای معینی برگزار می شود.

شرایط و مقررات برای شركت كنندگان خارجی هر ساله توسط ÖSYM در دفترچه ویژه ای به چاپ می رسد. كه در این جا بخشی آنها آورده شده است. لازم به ذكر است كه حق ثبت نام برای پذیرفته شدگان تنها برای آن سال می باشد و این حق برای سالهای بعدی محفوظ نمی باشد.

هرگونه مكاتبه مابین ÖSYM و شركت كنندگان به زبان تركی با خط لاتین ویا انگلیسی می باشد.

در اثنای مكاتبه هرگونه تاخیر ناشی از سیستم پستی ویا مفقود شدن آنها، ÖSYM مسولیت ندارد. كسانی كه برگه های ورود به امتحان یا نتایج امتحان را مفقود نموده اند می توانند به ÖSYM مراجعه نمایند.

اصلاح و تغییر در مدارك و فرمهای ارسالی امكان پذیر نمی باشد و اگر مدارك به دفعات ارسال شود آخرین مدرك ارسالی مبنا قرار خواهد گرفت.

ÖSYM با مسایلی از قبیل خوابگاه، بورس و اقامت دانشجویان ارتباطی ندارد.

نحوه ثبت نام:

2- قطعه عكس از روبرو و واضح و بدون عینك رنگی

شماره پاسپورت

واریز مبلغ 50 دلار به حساب ÖSYM

زمان ثبت نام از اوایل ژانویه شروع می شود و امتحان نیز معمولا در روز یكشنبه در ماه آوریل ( فروردین اردیبهشت) برگزار می گردد.

امتحان در دو بخش برگزار می شود بخش اول كه سعی می شود دانش و تواناییهای دانشجویان بررسی شود تكیه كمی بر زبان داشته و سعی می شود با توضیحات به زبانهای تركی و انگلیسی مشكل زبان برطرف شود اخذ حداقل 40 نمره از 100 برای قبولی الزامی است. بخش دوم شامل دانش زبان تركی است كه هیچ تاثیری بر نتیجه امتحان نداشته و میزان آشنایی داوطلبین به این زبان مورد بررسی قرار می گیرد و اگر پذیرفته شدگان در دانشگاههایی كه به زبان تركی تدریس می شوند این نمرات پس از ثبت نام برای دوزه زبان تركی موثر می باشد .

امتحان به صورت تستی و 5 گزینه ای می باشد. به ازای هر 4 پاسخ اشتباه یك پاسخ صحیح حذف می شود.

هر ساله سهمیه دانشجویان خارجی برای دانشگاههای تركیه مشخص می شود و این سهمیه نمی تواند بیش از 10% دانشجویان آن دانشگاه باشد.

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

شهریه دانشگاههای ترکیه در سال تحصیلی 2006 - 2007



 

بر اساس مصوبه هیات دولت ، دانشجویان ترک که شهروند ترکیه می باشند بین 58 الی 483 لیر (معادل 50 الی 420 دلار ویا 55 هزار تومان تا 450 هزار تومان ) برای هر سال تحصیلی می پردازند. شهریه برای دانشکده های پزشکی 483 لیر ، کنسرواتوار دولتی (موسیقی) 481 دانشکده های مهندسی 317 ، حقوق 256 ، فن و ارتباطات 232 لیر می باشد.

دانشجویان در سیستم آموزش از راه دور (شبیه دانشگاه پیام نور ایران) کمترین میزان شهریه یعنی 58 لیر پرداخت می کنند.

درصورتیکه دانشجویان شهریه را در موعد مقرر پرداخت نکنند، ثبت نام نخواهند شد. بخشی یا تمامی شهریه دانشجویان به صورت وام بلند مدت توسط سازمانهای امور خوابگاهی کل مشور قابل پرداخت است. شهریه دانشجویان در دو قسط و در اول هر ترم به صورت یک دوم کل مبلغ شهریه پرداخت می شود.

دانشجویانی که در دانشگاههائی تحصیل می کنند که دروس به زبانهای خارجی (بغیر از رشته های زبانهای خارجی) تدریس می شود ، دوبرابر این مبلغ را می پردازند.

دانشجویان خارجی که در ترکیه به تحصیل می پردازند به صورت سه برابر دانشجویان داخلی محاسبه شده و به صورت ارزی دریافت می شود.شهریه دانشجویان خارجی که تبار ترکی داشته ولی تابعیت خارجی دارند، بر اساس مصوبه شورای آموزش تععین می شود (معمولا این مبلغ در حدود شهریه دانشجویان ترکیه ای به تصویب می رسد).

دانشجویانی که تا زمان مقرر برای تحصیل ، نتوانسته اند تحصیلات خود را به اتمام برسانند در سال اول 50 درصد و در سال بعدی 100 درصد بیش از سایر دانشجویان شهریه پرداخت خواهند کرد. همچنین دانشجویانی که همزمان در رشته دیگری به تحصیل می پردازند، دوبرابر دانشجویان دیگر برای رشته دوم پرداخت می کنند. فرزندان شهدائی که در جریان مبارزه با ترور جان خود را از دست داده اند، از پرداخت شهریه معاف هستند.

شهریه سالانه

دانشکده

483

دانشکده های پزشکی

403

دندانپزشکی

315

دامپزشکی

230

فیزیوتراپی

230

آمزش فنی

328

مدیریت دانشگاه İTU

317

مهندسی ، معماری ، مهندسی - معماری ، مهندسی تکنیک ، عمران ، ماشین آلات ، معدن ، الکتریک - الکترونیک ، شیمی ، هوا و فضا ، کشاورزی ، جنگلداری ،

258

علوم دریائی ، کشتی سازی و علوم دریائی ، محصولات دریائی ، دریانوردی ، هنر و طراحی ، هنرهای زیبا ،

232

فن ، فن ادبیات ، برنامه فنی ،

256

حقوق ، اقتصاد ، مدیریت ، علوم سیاسی ، علوم اقتصادی و ادرای ،

232

زبان تاریخ و جغرافی ، الهیات ، علوم تربیتی ، تربیت فنی حرفه ای ، آموزش پزشکی ، مهندسی صنایع ، تجارت و توریسم ، آموزش همگانی ، ادبیات، ارتباطات ،

58

آموزش از راه دور

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

رشته های گروه غیر پزشكی



 
تحصیلات پیش دانشگاهی
تحصیلات ابتدایی :(İlk Öğretim) در كشور تركیه از سن هفت سالگی آغاز می شود و به مدت 8 سال ادامه دارد. سپس تحصیلات دبیرستان (Lise) شروع می شود. مجموع دوره تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی در تركیه 11 الی 12 سال می باشد. دوره دبیرستان شامل رشته های علوم انسانی، ریاضی، فیزیك و علوم تجربی است. بعد از اتمام دوره ابتدایی می توان دوره تحصیلات دبیرستانی را در رشته های علوم دینی و هنرستانهای صنعتی نیز ادامه داد كه طول تحصیلات برای این رشته ها معمولا دوازده سال می باشد. در پایان دوره دبیرستان به دانش آموزان مدرك دیپلم (Lise Diploması) اعطاء می گردد.

تحصیلات دانشگاهی
برای ورود به دانشگاهها و مراكز آموزش عالی كشور تركیه دارا بودن مدرك دیپلم دبیرستان و گذراندن آزمون سراسری (كنكور) الزامی است. آزمون سراسری (كنكور) برای متقاضیان خارجی و محلی متفاوت است كه به زبانهای تركی و انگلیسی برای خارجیها و به زبان تركی برای محلی ها برگزار می شود. دروس امتحانی شامل ریاضی، فیزیك، شیمی، معلومات عمومی و هوش می باشد. پذیرش دانشجویان در دانشگاهها براساس رتبه كسب نموده در آزمون سراسری (كنكور) می باشد.

مقاطع تحصیلی
1- Ön Lisans Diploması: دو تا سه سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان می باشد.
2- Lisans Diploması: چهار سال تحصیل كه شامل حداقل 147 واحد می باشد.
3- Yüksek Lisans Diploması: دو سال تحصیل تمام وقت می باشد. برای ورود به این دوره دارا بودن مدرك Lisans Diploması الزامی است. این دوره شامل دو نیم سال كلاس درس و دو نیم سال رساله تحقیقاتی است.
4- Veterner Hekimliği Yüksek Lisans Diploması: پنج سال تحصیل تمام وقت در رشته دامپزشكی بعد از دیپلم دبیرستان می باشد.
5- Doktora (Ph.D.): سه تا چهار سال تحصیل تمام وقت می باشد. برای ورود به این دوره دارا بودن مدرك Yüksek Lisans Diploması الزامی است. این دوره شامل دو تا چهار نیم سال كلاس درس و حداقل چهار نیم سال تحقیقات می باشد. قبل از شروع تحقیقات دانشجو باید امتحان جامع را با موفقیت بگذراند. نوشتن رساله دوره دكترا و دفاع موفقیت آمیز از تحقیقات انجام شده شرط اعطاء مدرك دكترا است.

نحوه ارزشیابی مدارك تحصیلی
1- مدارك :Ön Lisans Diploması دو سال تحصیل و كلیه مدارك و تحصیلات نیمه تمام دانشگاهی (آكادمیك) دو یا سه سال تحصیل در صورت دارا بودن دیپلم دبیرستان به عنوان كاردانی ارزشیابی می شود.
2- مدارك :Lisans Diploması (Bachelor) بعد از دیپلم دبیرستان به عنوان كارشناسی ارزشیابی می شود.
3- مدارك :Yüksek Lisans Diploması (Master) از دانشگاههای گروه یك با شرط دارا بودن مدرك كارشناسی به عنوان كارشناسی ارشد ارزشیابی می شود.
تبصره 1: مدارك موضوع بند 3 از مراكز آموزش عالی كه نامشان در فهرست دانشگاههای گروه یك آورده نشده است با دارا بودن معدل 3 از 4 به همراه ارائه یك مقاله علمی از رساله دوره كارشناسی ارشد در نشریات بین المللی به عنوان كارشناسی ارشد ارزشیابی می شود.
4- مدارك :Veterner Hekimliği Yüksek Lisans Diploması پنج سال تحصیل پیوسته بعد از دیپلم دبیرستان، به عنوان كارشناسی ارشد در دامپزشكی ارزشیابی می شود.
5- مدارك :Doktora (Ph.D.) از دانشگاههای گروه یك با شرط دارا بودن مدرك كارشناسی ارشد به عنوان دكترا ارزشیابی می شود.
تبصره 2: مدارك موضوع بند 5 از مراكز آموزش عالی كه نامشان در فهرست دانشگاههای گروه یك آورده نشده است به شرط دارا بودن معدل سه از چهار همراه با ارایه یك مقاله علمی از رساله دوره دكترا در نشریات بین المللی غیر محلی (غیر از ایران و كشور محل تحصیل) به عنوان دكترا ارزشیابی می شود.
6- كلیه مدارك دانشگاهی كه بصورت مكاتبهای، ترددی و غیر حضوری اخذ شود غیر قابل ارزشیابی می باشد.

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

دانشگاهها و مراكز آموزش عالی تركیه



 

) دانشگاهها و مراكز آموزش عالی تركیه گروه یك (ممتاز)، برای كلیه مقاطع تحصیلی به شرح زیر می باشد.

1- Ege Üniversitesi (Aegean University)

2- Anadolu Üniversitesi (Anatolia Üniversity)

3- Ankara Üniversitesi (Ankara University)

4- Atatürk Üniversitesi (Ataturk University)

5- Boğaziçi Üniversitesi (Boğaziçi University)

6- Çukurova Üniversitesi (Çukurova University)

7- Dokuz Eylül Üniversitesi (Dokuz Eylül University)

8- Gazi Üniversitesi (Gazi University Ankara)

9- Hacettepe Üniversitesi (Hacettepe University)

10- İstanbul Teknik Üniversitesi (Istanbul Technical University)

11- İstanbul Üniversitesi (Istanbul University)

12- Marmara Üniversitesi (Marmara University)

13- Orta Doğu Teknik Üniversitesi Ankara (Middle East Technical University)

14- Mimar Sinan Üniversitesi (Mimar Sinan University)

15- Yıldız Teknik Üniversitesi (Yildiz Technical University)

16- Bilkent Üniversitesi (Bilkent University)

17- Karadeniz Teknik Üniversitesi (Karadeniz University of Technology)

2) دانشگاهها و مراكز آموزش عالی تركیه گروه دو (خوب). كلیه دانشگاهها و مراكز اموزش عالی كه مورد تائید شورای اموزش عالیYOK)) كشور تركیه می باشند فقط قابل ارزشیابی در مقطع كارشناسی (لیسانس) هستند.

ارزشیابی مقاطع بالاتر این گروه از دانشگاهها براساس تبصره های 3 و 5 مورد بررسی قرار می گیرد.

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

جدول چگونگی ارزشیابی مدارك تحصیلی دانشگاههای تركیه



 

ارزشیابی

شرایط

مدارك

كاردانی

2 سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان 12 ساله (یا پیش دانشگاهی)

On Lisans Diplomasi

كارشناسی

4 سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان 12 ساله (یا پیش دانشگاهی)

Lisans Diplomasi (Bachelor)

كارشناسی ارشد

داشتن مدرك كارشناسی از دانشگاههای گروه یك یا از دانشگاههای گروه دو با معدل 3 از 4 به همراه یك مقاله از رساله در نشریات معتبر بین المللی

Yuksek Lisans Diplomasi (Master)

كارشناسی ارشد دامپزشكی

5 سال تحصیل پیوسته بعد از دیپلم دبیرستان

Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi

دكترا

داشتن مدرك كارشناسی ارشد از دانشگاههای گروه یك یا یك یا از دانشگاههای گروه دو با معدل 3 از 4 همراه ارائه یك مقاله علمی از رساله در نشریات معتبر بین المللی غیر محلی (غیر از ایران و كشور محل تحصیل)

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

شرایط انتقال برای دوره كاردانی



شرایط انتقال برای دوره كاردانی

داشتن شرایط عمومی طبق آیین نامه انتقال دانشجویان ایرانی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی خارج از كشور به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی داخل شامل :

1-خروج قانونی و نداشتن مشكل نظام وظیفه برای آقایان .
2- داشتن دیپلم كامل متوسطه نظام قدیم و یا مدرك پیش‌دانشگاهی نظام جدید مورد تایید وزارت آموزش و پرورش .
3- گذراندن حداقل 14 واحد درسی قابل قبول در دانشگاه معتبر خارج از كشور

شرایط انتقال برای دوره كارشناسی

داشتن شرایط عمومی طبق آیین نامه انتقال دانشجویان ایرانی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی خارج از كشور به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی داخل شامل :

1- خروج قانونی و نداشتن مشكل نظام وظیفه برای آقایان .
2- داشتن دیپلم كامل متوسطه نظام قدیم و یا مدرك پیش‌دانشگاهی نظام جدید با معدل كتبی حداقل 12 و یا معادل ارزشیابی شده آن توسط وزارت آموزش و پرورش .
3- گذراندن حداقل 36 واحد ترمی در نظام واحدی ، یا معادل آن در نظام سالانه با معدل كل حداقل 5/2 از 4 یا معادل آن در دانشگاه معتبر خارج از كشور

شرایط انتقال برای دوره كارشناسی ارشد ناپیوسته

داشتن شرایط عمومی طبق آیین نامه انتقال دانشجویان ایرانی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی خارج از كشور به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی داخل شامل :

1-خروج قانونی و نداشتن مشكل نظام وظیفه برای آقایان .
2- داشتن دیپلم كامل متوسطه نظام قدیم و یا مدرك پیش‌دانشگاهی نظام جدید یا معادل ارزشیابی شده آن توسط وزارت آموزش و پرورش .
3- داشتن مدرك كارشناسی از ایران و یا معادل ارزشیابی شده آن توسط وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی حسب مورد.
4- گذراندن حداقل 16 واحد درسی در نظام واحدی یا معادل آن در یكسال تحصیلی در نظام سالانه با معدل كل حداقل 3 از 4 یا معادل آن در دانشگاه معتبر خارج از كشور .

شرایط انتقال برای دوره دكترا

داشتن شرایط عمومی طبق آیین نامه انتقال دانشجویان ایرانی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی خارج از كشور به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی داخل شامل :

1-خروج قانونی و نداشتن مشكل نظام وظیفه برای آقایان .
2- داشتن دیپلم كامل متوسطه نظام قدیم و یا مدرك پیش‌دانشگاهی نظام جدید یا معادل ارزشیابی شده آن توسط وزارت آموزش و پرورش .
3- داشتن مدرك كارشناسی و كارشناسی ارشد از ایران و یا معادل ارزشیابی شده آن توسط وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی حسب مورد .
4- گذراندن كلیه مراحل دوره دكترا ( تمام دروس مربوط و امتحان جامع ) با موفقیت و تنها نیمه تمام ماندن پایان نامه دوره در دانشگاه معتبر خارج از كشور


تبصره 1: دانشجویانی كه برای ادامه تحصیل در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی داخل كشور پذیرفته می‌شوند موظف‌اند شهریه تحصیلی خود را طبق تعرفه‌های تعیین شده توسط دانشگاه پرداخت نمایند.
تبصره 2 : متقاضیانی كه تا تاریخ تسلیم تقاضا بیش از یكسال وقفه تحصیلی داشته باشند ، دانشجو محسوب نمی‌شوند و درخواست آنان مورد رسیدگی قرار نخواهد گرفت.
تبصره 3 : درخواست انتقال به همراه مدارك لازم ، باید حداقل سه ماه قبل از شروع نیمسال تحصیلی كه داوطلب قصد انتقال را دارد به معاونت دانشجویی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ارسال شود.
تبصره 4 : فقط مدارك تحصیلی رسمی كه به تایید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در كشور محل تحصیل دانشجو رسیده باشد ، مورد بررسی قرار می‌گیرد.


براساس موافقت اخیر جناب آقای دكتر توفیقی وزیر محترم علوم ، تحقیقات و فناوری ، حداقل واحدهای موردنیاز برای انتقال فرزندان سفرا ، كاركنان و مأموران وزارت امورخارجه در خارج از كشور در دوره كارشناسی به 24 واحد ترمی یا معادل آن در یكسال تحصیلی تقلیل یافــت. بنابراین این قبیل متقاضیان می بایست حداقل 24 واحد درسی و یا معادل آن را در یكسال تحصیلی با معدل كل حداقل 5/2 از 4 یا معادل آن در دانشگاه معتبر خارج از كشور بگذرانند.
ضمناً ، درمورد متقاضیانی كه دوره پیش دانشگاهی را در ایران و یا در خارج از كشور نگذرانده و مستقیماً وارد دانشگاه خارج از كشور شده اند ، لازمست حداقل 24 واحد درسی دیگر و یا معادل آن را در یكسال تحصیلی ، علاوه بر واحدهای مورد نیاز برای انتقال در دانشگاه معتبر خارج از كشور با معدل كل حداقل 5/2 از 4 بگذرانند تا 24 واحد از كل واحدهای گذرانده شده توسط وزارت آموزش و پرورش در ایران برای ارزیابی مدرك .پیش دانشگاهی كسر و معــادل گواهینامـــه پایـــان دوره پیش دانشگاهی از سوی وزارت مذكور صادر گردد.

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,     

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد